1969年、川久保玲がコム デ ギャルソンをスタート。
COMME des GARÇONS
In 1969, Rei Kawakubo started COMME des GARÇONS, and was later founded as a company in 1973. Kawakubo serves both as a designer and an owner. In 1975 they began showing in Tokyo Collection, and at Paris fashion week from 1981. Her designs gave a huge shock to the world of fashion, which at the time bright and glamorous designs were common due to the economic bubble. Her avant-garde pieces mainly focusing on the colour black were often called “Boro-look” (Boro, meaning in Japanese, worn-out) and “Kuro no Shogeki” (directly translated as “impact caused by black”), causing sensation together with Yohji Yamamoto. She continues to show legendary collections, making pieces that are unconventional of what’s expected of clothing. Her achievements are internationally recognised, and in 2017 the exhibition “Rei Kawakubo/Comme des Garçons: Art of the In Between” was held at The Metropolitan Museum of Art. No other active fashion designer has been the feature of the exhibition since Yves Saint Laurent exhibition held in 1983. Kawakubo is also a successful business manager, creating many other brands within the company and running her select shop “DOVER STREET MARKET” which is available across the world.
1969年、川久保玲がコム デ ギャルソンをスタート。1973年会社設立。川久保はデザイナー兼社長。1975年東京コレクション参加、1981年よりパリコレクション参加。世界的にバブル時代だった当時は華やかなデザインが主流だった中で、黒を基調としたアバンギャルドな服は「ボロルック」「黒の衝撃」などといわれ、ヨウジヤマモトと共に、モード界にセンセーショナルを巻き起こした。その後も既成概念を次々と覆す服作りで伝説的なコレクションを発表。こうした功績は世界中で注目され、2017年にはニューヨークのメトロポリタン美術館で『Rei Kawakubo/Comme des Garçons: Art of the In Between』展が開催された。現役デザイナーがフィーチャーされるのは1983年に開催されたイヴ・サンローラン以来の快挙。また川久保は経営者としてビジネス的才能にも長けており、自社内で数々のブランドを立ち上げ成功を収めているほか、セレクトショップ「ドーバー ストリート マーケット」を世界各地で運営している。
設立年 | 1969 |
---|---|
本社 | Tokyo, Japan |
創業者/デザイナー | 川久保玲 |
ウェブサイト | www.comme-des-garcons.com |
SNS |
Timeline
- 1969
-
川久保玲がブランドを設立
- 1973
-
会社を設立
- 1975
-
東京コレクションに参加
- 1981
-
パリコレクションに参加
- 2017
-
ニューヨークのメトロポリタン美術館で『Rei Kawakubo/Comme des Garçons: Art of the In Between』展が開催
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