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VFILES の創設者、Julie Anne Quay (ジュリー・アン・クウェイ) インタビュー

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Portraits/

ソーシャルメディアサイト『VFILES (ブイファイルズ)』の創設者、Julie Anne Quay (ジュリー・アン・クウェイ) のインタビュー。

VFILES の創設者、Julie Anne Quay (ジュリー・アン・クウェイ) インタビュー

*You’ll find the English text after the Japanese.

『VFILES (ブイファイルズ)』は、『V (ブイ)』マガジンのエグゼクティブ・エディターや『VOGUE JAPAN (ヴォーグ・ジャパン)』の編集特別委員を務めていた Julie Anne Quay (ジュリー・アン・クウェイ) が昨年10月に立ち上げたソーシャルメディアサイト。ターゲット層は18歳から35歳の若年層。ファッション業界で影響力を持つ、Nicola Formichetti (ニコラ・フォルミケッティ) や Calvin Klein (カルバン クライン) のメンズ・クリエイティブ・ディレクターの Italo Zucchelli (イタロ・ズッケーリ)、Sky Ferreira (スカイ·フェレイラ) などがトライアルとしてサイトを利用していることでも話題になった。『VFILES』について知りたいとおもい、ニューヨーク・ファッションウィーク中にファッションマガジン界の重鎮、Julieに話しを聞いた。

—まず簡単な自己紹介からお願いします。

大学までオーストラリアにいたので、オーストラリアで教育を受けています。ファッション業界での最初の仕事は、メルボルンにある ESPRIT (エスプリ) のショップでの販売員の仕事です。

—ファッションに興味を持ったのはなぜですか?

やはり買い物好きだったからだとおもいます。他の人たちがなにを買うのかを観察したり、雑誌で紹介されたトレンドがどのようにお店に影響を与えるのか、メルボルンでショッピングをしながら勉強していました。

—『VFILES』のコンセプトについて教えてください。

『VFILES』はファッション業界初のソーシャルメディア会社なんです。目標は世界中のファッションコミュニティーをつなげること。インターネット上にはファッション好きが集まって会話をする場所がなかったので、つくろうということになりました。『VFILES』上に “VFILE” という架空のプロフィールを作れば、ファッションを通して自己表現ができます。フォローしたり、ライクしたり、コメントしたり、シェアしたりすることもできます。

—『VFILES』は動画も制作していますよね?

ファッションとインターネットが持つエンターテイメントの側面を表現するために、動画シリーズを制作しているんです。ファッションに対して傲慢や排他的だというイメージを持っている人もいるとおもいますが、実際はそうではありません。実際はもっと魅力的でおもしろいというところを伝えたいのです。

—実店舗とECサイトがありますが、主にどういうアイテムを販売していますか?

オンライン (vfiles.com) と合わせてオフラインで直接『VFILES』を体験して欲しいので、マンハッタンのマーサー・ストリートで実店舗をかまえています。トレンドではなくコミュニティーに影響を受けたセレクションをしていて、過去・現在・未来のファッションに関係するモノを扱っています。すでに一般には販売されていない昔のモノも販売していますし、いま注目されているブランド、そして今後ビッグになると私たちが信じるデザイナーのアイテムも販売しています。Hood By Air、X-Girl、Pyrex、Les Plus Dores、Gerlan Jeans、Maison Martin Margiela、Conflict of Interest、Calvin Klein Collection、Fuctといったブランドがその例になります。

—今後どのように『VFILES』を大きくしていくつもりですか?

今後は新しい機能やプログラミングを追加して、販売する商品数も増やして、イベントも催していくつもりです。それとアーカイブ的なコンテンツももっと充実させたいです。いまはユーザーの意見をくみ取って、彼らがなにを欲しているのかなどを研究している段階です。ブランドとパートナーシップを組むことも重要な作戦のひとつですね。

—中国でもパートナーサイトを立ち上げるということですが、それについて教えてください。

中国はすばらしい可能性を秘めています。台湾版と中国版『Vogue』を立ち上げたこともある Bentham Liu (ベンサム・リュー) とタッグを組んでいま取りかかっているところです。中国市場に『VFILES』のコンテンツとコミュニティーを持っていくことができたらすごくうれしいですね。

—『VFILES』以外でも手がけていることはありますか?

COLAC PICTURES という映像制作会社も運営していて、現在さまざまな長編映画やテレビ番組を制作中です。

—ニューヨークでお気に入りのお店を教えてください。

完全な菜食主義者でM&M’S®が大好きなので、よくCandle 79やBlossomに行きます。家で自炊もよくしますね。買い物に関していうと、実際にお店を回ったりする時間はほとんどないので、『VFILES』のショップや、『NET-A-PORTER.COM』でショッピングをします。Supreme (シュプリーム) もおもしろいですね。あと、Allan & Suzi (アラン & スージー) のビンテージショップも大好きです。

—最後に今後の予定を教えてください

『VFILES』のビジネスを成功させて、ファッションとテクノロジーの架け橋になりたいですね。それと、いま仕事をしているチームのメンバーが成長できるを場所・機会を与えたい。良き母親にもなりたいです。これが最優先課題かも知れません (笑)。

HP: https://www.vfiles.com

VFILES SHOP
Address: 12 Mercer Street, New York, NY 10013
Tel: 212.804. 6400

Targeting 18 to 35 year-olds, VFILES is an online fashion social medium launched last October by Julie Anne Quay, a former Executive Editor of V Magazine and Executive Editor at Large for VOGUE JAPAN. This website is a hub for the fashion and pop culturally inclined. It is also known for having some renowned fashion figures test out the platform before its official launch. These figures include Nicola Formichetti, the Calvin Klein Collection men’s Creative Director Italo Zucchelli and Sky Ferreira. We interviewed Julie on her relatively new online project.

—Please tell us a bit about yourself.

I went to school and college in Australia, so I am a product of the aussie education system – my first fashion job was as a shop girl at ESPRIT in Melbourne, Australia.

—What got you into fashion?

Shopping got me into fashion – going shopping, seeing what other people bought and what they didn’t, following trends and seeing how they trickled down from magazines to the stores in my Melbourne neighbourhood.

—What’s the concept of VFILES?

VFILES is fashion’s first social media company – our goal is to connect the global fashion community. This idea came up when we realised that there was no real place on the Internet for fashion people to hang out and talk to each other. Users participate in VFILES by becoming part of our community. They craft their VFILE — a virtual profile — to express their personal vision through the media of fashion. Users can create, collect, like, follow, comment and share.

—Please explain about VFILES’ original video series.

Our original video series are all created to show the entertaining side of fashion and the Internet – fashion is not all haughty and exclusive, in fact it is quite the opposite. It is an engaging fun community and we like to express this through our programming.

 

—What kinds of products do you sell both online and offline?

We believe in an online and in-person experience at VFILES – and as such we have our physical space on Mercer Street and our online space at vfiles.com. Our plan with the store is always to have it be community driven. For example, we like to say that VFILES is the past, present and future of fashion, and to that point we carry brands that may no longer be available to the general public, as well as hot brands of the moment and then new designers who we think are important to feature. We stock the following labels: Hood By Air, X-Girl, Pyrex, Les Plus Dores, Gerlan Jeans, Maison Martin Margiela, Conflict of Interest, Calvin Klein Collection and Fuct, among many others.

—How do you plan to develop VFILES in future?

We plan to grow the site by adding new functionality, more programming, more products in the store, more events, more archival content and by really listening to our users and determining what it is they want more/less of. Partnering with brands is a key thing for us too.

—We’ve heard that you are planning to launch the Chinese edition of VFILES.

China is a fantastic opportunity and yes, we are working with Bentham Liu who is our partner there and an incredible visionary for our project. We are very excited about what China offers and to be able to bring our content and community to the Chinese market.

—Do you do anything else apart from VFILES?

Apart from VFILES, we also have a film production company called “COLAC PICTURES”, and we have multiple feature films and TV shows in development.

—Please tell us a bit about your favorite places in New York.

I am pretty much a vegan with a penchant for M&Ms, so my favourite places to eat are Candle 79, Blossom and basically having great meals at home. In terms of shopping, the VFILES store has become a go to! I also love NET-A-PORTER.COM, because I never have time to actually go to the physical stores. Supreme is also fun, and I love Alan and Suzy’s vintage store.

—What’s your future plan?

My main goals are: to make VFILES a successful business, to bridge the gap between fashion and technology, to help the members of my team grow professionally, to offer them the place to do that, and to be a better Mum! (maybe not in that order!)

HP: https://www.vfiles.com

VFILES SHOP
Address: 12 Mercer Street, New York, NY 10013
Tel: 212.804. 6400

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